De startmeting. Mijn eerste tijdrit.

Een verbetering van je conditie; hoe meet je dat eigenlijk? Zelf gebruik ik mijn Garmin-horloge en de Strava-app om mijn fietsactiviteiten bij te houden. En daar zie ik nu al de eerste ogenschijnlijk verbeteringen. Mijn topsnelheden gaan omhoog, net als mijn gemiddelde snelheden. Daarnaast leg ik ook steeds gemakkelijker grotere afstanden af.

Maar dat zijn vergelijkingen op telkens andere routes. De ene met weinig verkeerslichten, de andere met veel. De ene met enkel vlak wegdek, de andere met diverse klimmetjes en afdalingen. Eigenlijk zou ik deze trainingen dus niet met elkaar mogen vergelijken.

Een startmeting

Het leek mij daarom interessant vandaag een tijdrit te rijden. Gewoon om te kijken hoe ik het doe op een stuk van tien kilometer. Een soort startmeting op een route vlak bij mijn huis. En volgens Strava liggen er twee van zulke segmenten vlak bij mijn woonplaats Spakenburg.

Voor mij is de keus gevallen op het tijdritsegment van MIK’80; een plaatselijke toerfietsclub. Dit segment was voor vandaag door 29 verschillende personen gereden. De snelste tijd was 15:52 minuten, met een gemiddelde snelheid van 40,6 km/u. De langzaamste deed er bijna acht minuten langer over met een gemiddelde snelheid van 26,2 km/u.

De tijdrit

Nu ken ik mezelf en weet ik inmiddels enigszins wat ik op een fiets kan. Ik zag mezelf dan ook zeker geen records verbreken. Ik vermoedde zelfs dat ik achteraan zou eindigen aangezien mijn gemiddelde snelheid nog steeds onder de 24 km/u ligt.

Niet dat dit voor mij iets uit maakte. Het ging mij om een starttijd neer te zetten; in de toekomst kan ik ‘m altijd nog verbeteren. Met die gedachte ben ik ook aan de tijdrit begonnen en dat was maar goed ook. Het was namelijk verschrikkelijk.

Fouten?

Na een korte opwarmronde van iets meer dan een kilometer, begon ik aan de tijdrit met een vliegende start. Ik begon met de wind (4 Beaufort) in de rug en daardoor haalde ik na anderhalve kilometer een topsnelheid van maar liefst 37,8 km/u.

Misschien was mijn opwarmronde te kort en heb ik in het begin veel te veel gegeven. En misschien had ik de tijdrit beter bij een zuidelijke wind kunnen rijden. En (waarschijnlijk) was het gewoon een optelsom van alle hiervoor genoemde punten.

Probleem was dat ik na deze eerste twee kilometer al last kreeg van verzuurde benen. Ik denk dat je je wel voor kunt tellen hoe zwaar de rest van de route daardoor aanvoelde. Gaandeweg werd mijn snelheid dan ook minder en minder.

Mijn tijd

Uiteindelijk kwam ik na 22:49 minuten over de streep. Over de afstand van 10,74 km had ik gemiddeld 28,2 km/u gereden. De rekenwonders onder jullie hebben waarschijnlijk direct in de gaten dat ik dus niet laatste ben geworden. Net niet, hihi. Nee, ik heb momenteel de 29ste tijd.

Wat denken jullie dat ik anders had kunnen/moeten doen? Alle tips zijn welkom.

De startmeting. Mijn eerste tijdrit.
Schuiven naar boven