Reinier Zijl Azn

Creatieveling, schrijver en pedaleur

Een vintage racefiets of een gloednieuwe?

Mijn vintage racefiets

De afgelopen periode heb ik veel kilometers gemaakt op mijn oude mountainbike. Geweldig voor je beenspieren, maar echt lekker fietst het niet op het vlakke asfalt. Het grootste probleem is gewoon dat de vijf centimeter dikke wielen extreem aan het asfalt plakken en dat er dus heel veel energie verloren gaat tijdens het trappen.

Daarnaast merk ik dat ik constant in dezelfde houding moet zitten, omdat ik het stuur op geen enkele andere manier vast kan houden. En nu ik grotere afstanden afleg, is dit toch wel iets dat ik als hinderlijk begin te ervaren. En voor mijn gevoel heb je op een racefiets meer bewegingsvrijheid daarin.

Vintage of nieuw

Ik heb daarom besloten om een echte racefiets te kopen. De vraag was alleen of ik een vintage racefiets wilde of juist een nieuwe. Voor allebei was wat te zeggen. Het geld gaf uiteindelijk de doorslag.

Ja, de techniek zal door de jaren heen flink verbeterd zijn en nieuwer materiaal zal misschien beter zijn, maar als beginnende racefietser heb je al flink wat kosten. Dat is gewoon de werkelijkheid. Je moet aardig wat investeringen doen voordat je echt lekker op pad kunt gaan. Kijk maar eens naar deze lijst.

Dus in plaats van een minimaal 1500 euro neer te leggen of een nieuwe middenmoot racefiets, leek het mij voor dit moment voordeliger om een vintage racefiets van rond de 300 euro aan te schaffen.

Giant Peloton

Dus begon ik een zoektocht op internet. Fietsen toevoegen aan internet. Vergelijken. Eigenschappen vergelijken. Toch weer andere racefietsen toevoegen. Nog meer vergelijken. En uiteindelijk de knoop doorhakken. Mijn keus viel op een ogenschijnlijk goed onderhouden Giant Peloton die te koop stond in Arnhem.

De kleuren van de fiets trokken mij niet echt, maar dat is iets dat ik gemakkelijk kan veranderen. Ik ben immers Signmaker van beroep. Ik ben gewend om dingen een andere kleur te geven. De Shimano versnellingen en remmen trokken mij daarentegen wel. En het feit dat alle kabels aan de buitenkant liepen. Voor mij, als beginner, leek mij dit gemakkelijker voor als ik zelf onderdelen moest vervangen.

Goed onderhouden

Na wat heen en weer geappt te hebben, kwamen de verkoper en ik op een mooie verkoopprijs. Dus stapte ik, samen met Sterre, in de auto om de fiets in Arnhem op te halen.

De fiets bleek inderdaad goed onderhouden te zijn. Alleen het zadel moest nog op de juiste hoogte en ik kon er zo op weg fietsen. De deal werd dus beklonken. Niet met een handdruk, dat mag immers niet in deze tijden van Covid-19. Contant geld overhandigen nog wel.

Data

Onderzoek zit altijd al in mijn genen en ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de herkomst van de fiets. Het bouwjaar e.d. bleek echter niet bekend te zijn te zijn bij de verkoper. Dat is dus iets wat ik zelf uit zal moeten zoeken, als dat tenminste lukt.

Voor nu kan ik in ieder geval zeggen dat ik de trotse eigenaar van een echte racefiets.

Een vintage racefiets of een gloednieuwe?
Schuiven naar boven